Det var tid for
vegleiarturen, og værprognosene viste oss ikkje det vanlege solværet som me har
vert vant med på tur. Det var småregn frå start til slutt for vår del denne
gangen. Denne turen skulle B3 studentane ha ansvaret for B1 og B2
studentane heilt aleine på ein tre dagers overnattingstur. Vilkåra var blant anna at det
skulle vere to overnattinger ute i nærmiljøet og for eksempel under open
himmel, gapahuk, telt eller lavo. Området me valte å dra på tur til var Helgaseter i Barsnesfjorden.
Første dagen sykla me dei 4 kilometerane og gjekk opp til Helgaseter, fant og lagde me oss ein leirplass
(sjå markert raud ring). Middagen den dagen var meget god pizza på bål, takk til kokken
Sindre. Neste dagen hadde B2 ansvaret for å lage kokegrop med lammelår (smørt
med urte Philadelphia ost), poteter, grønnsaker og suppsaus. Det er alltid ein
suksess og det smakte meget godt denne gangen også. Siste dagen reiv og rydda
me leiren. Den forlot me i betre stand enn når me kom dit. Dette grunnet at det
var ein etablert flat og god leirstad. Deretter skulle me orientere oss fritt i
terrenget til starten av stien markert blå sirkel og ned til syklane (grønne
sirkelen).
Tema for denne
vegleiarturen var sporlaus ferdsel, «det rolege friluftslivet»,
gruppeforflytning, matlaging, gapahuk og orientering. I dette innlegget ynskjer
eg legge fram Lave og Wenger (2000) sin teori som omhandlar korleis læring i
friluftsliv foregår, og Priest og Chase (2005) COLT modell.
I friluftslivssituasjonar er det ofte gjensidig
kompetanseutveksling. Det er situert læring, der deltakarane deltar i
praksisfellesskapet. Praksisfellesskapet er en idé at man tjener et formål (Lave J. & Wenger, 2000) . Det kan
for eksempel vere ein del av orienteringsgruppen på tur, ikkje utanforstående.
For å få til læring må det vere med- og kreve ein eigen deltakelse (Imsen,
2005; Jordet, 2010; Lave J. & Wenger, 2000) . Når alle
har lik deltakelse og posisjon i gruppen kaller ein det «legitim perifer
deltakelse». Då har alle fullverdig medlemmer i praksisfellesskapet.
Colt (Conditional Outdoor Leadership Theory)
modellen.
Ledersstilen veiledaren veljer har utfall på kor
mykje læring det vert for gruppen som er med. COLT modellen viser til tre
forskjellige lederstiler. Autokratisk, demokratisk og abdikratisk (Priest &
Gass, 2005) .
I den autokratiske lederstilen tar ledaren all avgjøringa og det er lite rom for innspel.
Den demokratiske lederstilen har litt kontroll på gruppa, men er meir open for forslag. Den
abdikratiske lederstilen overlater derimot kontrollen til gruppa, men skal vere til
stades. Det er i den abdikratiske lederstilen det er mest rom for læring og kor
ein bør vere som vegleiar.
Den
kombinerer dei ulike lederstilane, oppgåve- eller relasjonsorientert og om kva
forholda favoriserast. Det er fem faktorar som spelar inn på kva forholda
favoriserer (Priest & Gass, 2005) .
1.
Miljøfarer: objektive og
subjektive farar som for eksempel vær og risiko.
2.
Individuell kompetanse:
Erfaring, sjølvtillit, ferdigheiter, oppførsel og kunnskap.
3.
Gruppesamansetninga: Moral i
gruppa, modenheit, samarbeid, kommunikasjon, tillit, ansvaret og interesse.
4.
Lederens ferdigheiter: Som
truverdigheit, vurderingar, stresshandtering, trøttheit og kapasitet til å
oppfatte.
5.
Bestemmelseskonsekvensen:
Klarheita i problemet, tidsbegrensning, tilgjengelege ressursar, forventa
forgreining og graden av usikkerheit eller utfordring.
![]() |
Figur 18.4, Conditional outdoor leadership theory (COLT) |
Vår lederstil var abdikratisk under orienteringa på siste
dagen. Orienteringsansvaret fekk den som var minst erfaren og som ville prøve seg. For
å hjelpe til med oppgaven var ein det med som hadde litt meir orienteringserfaring. Etter å
ha gått ein stund vart vedkommande som hadde hovudansvaret meir og meir usikker
og den som var meir erfaren tok meir ansvar. Da får ein ikkje legitim perifer
deltakelse. Da gjekk me inn og tok ein autokratisk lederstil for å justere
ansvaret litt. Etter korrigeringen fekk vedkommande meir ansvar igjen og me gjekk tilbake til den abdikratiske lederstilen (Lave & Wenger, 2000; Priest & Gass, 2005).
På oppsummeringa beskreiv me kva
og kvifor me gjorde det, for å få dei til å forstå bakgrunnen.
Eg har lært å sette
teori til praksis. Sjå samanhengen med ulike teorier frå Lave og Wenger (2000)
«Legitim perifer detakelse» til Priest & Gass (2005) COLT modell. Eg visste
om dette frå før av, men med den faglege innsikten eg har fått på friluftslivsstudiet kan eg sette ord på det.
Kjeldeliste
Imsen, G.
(2005). Elevens verden - Innføring i pedagogisk psykologi. Oslo:
Universitetsforlaget AS.
Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor.
Oslo: Cappelen Damm AS.
Lave J. & Wenger, E. (2000). Tekster om læring -
Legitim perifer deltagelse. I I. K. (red). Fredriksberg: Roskilde
Universitetsforlag.
Priest, S., & Gass, M. A. (2005). Effective
leadership in adventure programming. Champaign: Human Kinetics.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar